В УПЦ пояснили, чому святкують Великдень і Різдво за Юліанським календарем
За словами церковних ієрархів, Юліанський календар — це частина церковної літургійної традиції і культурно-релігійної самоідентифікації.
В Українській православній церкві пояснили, чому святкують Різдво 7 січня, хоча католики, протестанти і частина православних церков — 25 грудня. Про це розповів єпископ Білогородський, вікарій Київської Митрополії, ректор Київської духовної академії і семінарії Сильвестр, передає сайт Свято-Успенської Києво-Печерської Лаври.
«Громадську думкув останні місяці привернула тема календаря. Проведена щодо цього питання дискусія вкотре показала заангажованість і непідготовленість багатьох учасників спору. Здавалося б, логічно, що календарне питання має вирішуватися шляхом вивчення календарної проблеми, проте в нашому випадку звучали аргументи найрізноманітнішого характеру: ідеологічні, культурологічні, політичні і навіть економічні. Загалом, все, що не має ніякого відношення до календаря і ніяк не відображає реальну суть проблеми», — поскаржився Сильвестр.
У 1582 році за понтифікату папи Григорія XIII відбулася календарна реформа. Як причини реформи були висунуті астрономічні неточності юліанського календаря.
Ця реформа первинно стосувалася тільки цивільного календаря, однак її наслідком тут же виявилося питання про обчислення святкування Великодня, оскільки в рамках Григоріанського календаря стало неможливим застосування так званої традиційної православної пасхалії в тому ж обсязі, що в Юліанському. Таким чином, реформа календаря породила «проблему пасхалії».
Нову пасхалію взяли всі католицькі країни, а згодом і протестантські. Введення Григоріанського календаря спонукало до розгляду цього питання і в Помісних Православних Церквах.
«Для православного світу головним було не питання реформи календаря як такого, а питання обчислення дати святкування Великодня з урахуванням календарних нововведень. Православні зосередили увагу на тому, що Григоріанський календар унеможливлює реалізацію постанов Соборів про святкування Великодня», — стверджує Сильвестр.
У 1923 році Константинопольський патріарх Мелетій IV (Метаксакіс) скликав нараду, де були присутні представники далеко не всіх Православних Церков, на якій було вирішено впровадити Новоюліанський календар.
«Багато Помісних православних церков прийняли цей календар і живуть у ньому і зараз. Однак не варто забувати, що навіть таке компромісне рішення викликало нові поділи в Помісних Церквах. Таким чином, побоювання деяких ієрархів з приводу того, що календарна реформа може спокусити певні церковні кола, виявилися небезпідставними. Питання про календарі не вирішене в повній мірі і зараз», — стверджує Сильвестр.
Священнослужитель вважає, що Юліанський календар — це частина церковної літургійної традиції. Як будь-яка традиційна річ, Юліанський календар може, а часто і є об’єктом критики. Однак саме ці традиційні речі — складова культурно-релігійної самоідентифікації.
«Повернемося до українських реалій. Як нам вже відомо, недавні суперечки про святкування Різдва в черговий раз розділили українське суспільство. І в черговий раз показали, що, на жаль, ми часто мислимо в категоріях штампів і кліше, породженнях того самого вельми «живучої» радянської спадщини. В цілому, люди навіть собі не дають собі звіту в тому, що саме по собі питання про дату святкування Різдва — це не ізольоване окреме питання. Що воно може і повинно бути розглянуте тільки в контексті загального питання календарної реформи. А значить, що якщо перенести дату святкування Різдва, то потрібно перенести дати всіх інших (крім Пасхи) православних свят», — підсумував священнослужитель.
Нагадаємо, Вселенський патріарх Варфоломій вважає, що Православна Церква України є єдиною канонічною православною церквою в країні.
Також Варфоломій заявив, що Київського патріархату не існує і не існувало ніколи, а надання автокефалії ПЦУ не було пов’язане з політикою.
Раніше під час проведення в Аммані Всеправославного Собору з українського питання Вселенський Патріарх Варфоломій застеріг Патріарха Єрусалимського Феофіла від співробітництва з Росією.
Беремо тебе на мушку, москалю: священик ПЦУ погрожував служителю УПЦ.
Фото: lavra.ua