Автор: Влад Гончаренко
Уже другий тиждень навколо гри Cyberpunk 2077 не вщухають скандали, і про це почали писати навіть непрофільні великі ЗМІ. Sharij.net розповідає, що сталося і чому проблеми з технічним виконанням гри привели до всесвітнього скандалу.
Успіхи студії до Cyberpunk 2077
Історія починається 8 років тому, 30 травня 2012 року, коли невелика польська студія CD Projekt Red анонсує розробку своєї наймасштабнішою і амбітної гри - Cyberpunk 2077, а потім забуде про неї до 2018 року. На той момент студія випускала тільки гри у всесвіті Відьмак, заснованої на книгах Анджея Сапковського.
Компанія успішно працювала в цьому всесвіті, її гри отримували статус культових. На хвилі успіху розробники зосередилися на всесвіту Відьмака, а анонсований Cyberpunk 2077 ще довго не виходив зі стадії передвиробництва.
Випустивши заключну 3 частину Відьмака, CD Projekt Red остаточно закріпила за собою статус культового розробника, який створює одні з найкращих одиночних ігор на ринку. Відьмак 3: Дика Полювання, отримала найвищі оцінки гравців і преси, продалася тиражем понад 50 мільйонів копій, проект отримав безліч нагород, а CD Projekt Red зайняли перше місце в номінації «Краща студія-розробник» на щорічній церемонії Global Game Awards в 2015 році.
Анонс Cyberpunk 2077
Кредит довіри від гравців і фанатів наближався до нескінченності. І ось у 2018 році компанія анонсує свою участь на одній з найбільших виставок - E3 (Electronic Entertainment Expo), демонструє світ Cyberpunk 2077 і отримує більше сотні нагород. Публіка в захваті, рейтинг очікування зашкалює, канонічний кіберпанк зразку 80-х років минулого століття не залишив байдужим фанатів.
2019 рік, чергова щорічна виставка E3, CD Projekt RED являє кінематографічний трейлер, анонсує дату виходу гри - 16 квітень 2020 року, відкриває передзамовлення для всіх основних ігрових платформ. На виставці гру представив сам Кіану Рівз, який зіграє одного з головних персонажів цього всесвіту - рокера Джонні Сільверхенда, а його фраза "Wake the f*** Up Samurai, we have a city to burn" створює фурор, проект стає головною грою виставки та знову збирає безліч нагород.
Грі вже пророкують культовий статус, гравці з нетерпінням чекають виходу, компанія підігріває інтерес різними матеріалами, шматочками ігрового процесу, інтерв'ю з розробниками і главами студії. Далі відбувається він - перший перенос.
Переноси. Перші невдоволення фанатів
16 січня 2020 року компанія заявляє про перенесення релізу на 17 вересня 2020 року, але вже 24 лютого обіцяє безкоштовне оновлення гри для консолей нового покоління, які вийдуть восени. Гравці заспокоїлися, а розробники продовжили підігрівати інтерес до проекту, анонсували режим на багато користувачів, пообіцяли нелінійне проходження гри, багато різноманітних механік, велика кількість побічних місій. Від голов CD Projekt Red звучать заяви про те, що гра прекрасно виглядає і грається на консолях, що половину замовлень зробила консольна аудиторія і що консольні гравці - пріоритет для студії і вони самі здивовані від того, наскільки хорошого технічного виконання змогли досягти.
18 липня оголошують ще про одне перенесення, в цей раз на 19 листопада. Геймери незадоволені, але компанія посилається на те, що вони хочуть випустити ідеальний продукт і їм потрібно ще трохи часу для наведення лиску. Також починають з'являтися заяви про переробки всередині компанії, що розробники працюють на знос для того, щоб встигнути закінчити гру, і гравці їм вірять. 5 жовтня CD Projekt RED оголосила про завершення розробки гри і випуску її до друку, в кінці того ж місяця студія переносить реліз на 10 грудня 2020 року.
Невдоволення зростає, але лояльність аудиторії не зникла завдяки обіцянкам компанії та інформації про переробки. CD Projekt Red попутно зробила колаборації з усіма компаніями і виробниками, з якими тільки могла. Під брендом Cyberpunk 2077 вийшло майже все: фігурки, засоби особистої гігієни, одяг, техніка, спеціальна версія антивіруса Kaspersky, їжа, напої та багато іншого.
Перші скандали
Перші скандали почалися незадовго до релізу, коли деякі рітейлери помилково розіслали колекційні видання гри ще до офіційної дати виходу. Та сама версія, яка пішла до друку 5 жовтня, стала шоком для гравців. Вона просто не працювала, технічний стан був жахливим, була присутня маса помилок і пройти її виявилося неможливим.
Компанія швидко відреагувала і пообіцяла оновлення першого дня, яке виправить всі помилки і попутно почала розгляд з рітейлерами, які занадто рано вислали колекційні видання.
Наступний же дзвіночок трапився, коли гру розіслали пресі. За умовами нерозголошення ігрожури не могли показувати ігровий процес, грати могли тільки на ПК, а все огляди здавалися спільноті дуже схожими. Гравці почали переживати, особливо за якість консольних версій.
І недарма. 10 грудня 2020 року, гра виходить на всіх платформах і навіть після 40 гігабайтного поновлення першого дня залишається зламаною. Якщо ПК-гравці з дорогими комплектуючими отримали не позбавлений багів і помилок, але все ж більш-менш задовільний ігровий процес, то на консолях минулого покоління гравці зіткнулися з гіршим технічним станом за, мабуть, всю історію існування їх платформ.
Гра вилітала, виглядала погано, роздільна здатність була низькою, кількість помилок зашкалювало, пройти її від початку до кінця було неможливо, продуктивність була нестабільною, а кадрова частота раз у раз опускалася до значення 15 кадрів в секунду. Для консолей нового покоління версія гри зі стабільною продуктивністю очікується тільки в 2021 році.
На всіх платформах багато механіки виявилися вирізаними, велика частина побічних завдань гравці називали "дурними і нудними", російська локалізація у багатьох викликала "сміх і смуток", а проблеми з анімацією лише погіршили картину. Об'єкти і персонаж не прогружаются і раз у раз провалювалися в текстури. А зброя та інші об'єкти, які персонажі тримали в руках, жили своїм власним життям.
Масове незадоволення
Після довгого очікування, всіх обіцянок, переносів і заяв про чудовий технічний стан гравці отримали неякісний продукт. Ігрожури і гравці не могли пригадати подібного прецеденту, настільки поганий технічний стан у настільки розпіарений гри ще не було.
Компанія ж тим часом відзвітувала перед інвесторами і повідомила, що розробка і маркетинг повністю окупилися на передзамовлення. Гравці відчували себе обдуреними і масово стали звертатися за поверненням коштів. На консолі довелося близько половини всіх продажів і все виявилося не так просто, компанії Sony і Microsoft відмовилися повертати кошти, порадивши звертатися до розробника, а розробник, в свою чергу, відправляв гравця до платформодержателям. Ніхто не хотів віддавати гроші ошуканим користувачам, і все, що залишалося консольним гравцям - писати гнівні коментарі та занижувати рейтинги гри на оціночних майданчиках.
І це спрацювало, реакція не забарилася, компанія вибачилася перед гравцями, пообіцяла виправити помилки, дозволила повернення коштів і попросила почекати. Пообіцяла повернути премії розробникам, які були прив'язані до оцінок гри. Вибачилася перед інвесторами, але це не врятувало від їх невдоволення.
Компанія Sony видалила гру зі свого магазину, після чого вартість акцій CD Projekt Red впала майже вдвічі. Інвестори і платформотримачі вже готуються подавати на компанію позови за фактом шахрайства, компанія втратила більшу частину підтримки і лояльності ігрової спільноти.
***
Дуже шкода, що гра, якій ПК-гравці виставляють високі оцінки, називають шедевром з поганою оптимізацією і в яку з задоволенням грають, незважаючи на недоліки, виявилася недоступною для власників консолей, а значить приблизно для 50% потенційної аудиторії. Жага заробити грошей на консольних гравцях погубила амбітний і потенційно успішний проект компанії, і навряд чи він зможе повністю оговтатися від цього удару. Нам же залишається тільки спостерігати до чого призведе ця історія, чи зникне компанія з перших позицій або ж усвідомлює свої помилки, поверне лояльність аудиторії і продовжить робити гарні ігри.
Фото: Cyberpunk 2077